ABC dziennikarstwa

Szkolenie skierowane jest głównie do początkujących dziennikarzy, pracujących w redakcjach lokalnych gazet i stacji telewizyjnych. Ze szkolenia mogą także skorzystać osoby stawiający pierwsze kroki w zawodzie jako wydawcy lokalnych pism czy tworzący lokalną telewizję.

Cele szkolenia

Kursanci mają przede wszystkim zrozumieć podstawy pracy dziennikarza, poznać narzędzia, którymi się posługuje i nauczyć się wykorzystywać je w praktyce. Dowiedzą się, jak napisać dobrą informację prasową czy zrobić dobrego newsa telewizyjnego. Nauczą się, jak dobrze przygotować się do wywiadu, jak go przeprowadzić i napisać. Zapoznają się z zasadami pisania artykułu publicystycznego, reportażu, felietonu, komentarza.

Dziennikarze telewizyjni dowiedzą się, jak pracować z kamerą. Zapoznają się z podstawami montażu telewizyjnego (opcjonalnie).

 

PROGRAM SZKOLENIA

 

Podstawowe formy wypowiedzi dziennikarskiej

  • informacja prasowa – jakie cechy powinna mieć ciekawa informacja, dla kogo piszemy, skąd wziąć źródła informacji, kto może być naszym informatorem, jak dobrać odpowiedni język, struktura tekstu informacyjnego
  • artykuł publicystyczny
  • wywiad – jaki jest cel wywiadów, jakich pytań nie zadawać
  • reportaż
  • felieton prasowy
  • felieton telewizyjny (news)
  • komentarz

Na czym polega researching, czyli gdzie i jak pogłębiać zdobyte informacje

Dziennikarstwo w praktyce

  • jak zaistnieć na kolegium redakcyjnym, czyli w jaki sposób przekazać informację wydawcy, by go zainteresować tematem.
  • zbieranie informacji  do artykułu (źródła pozyskiwania informacji, ich selekcja, przetwarzanie na materiał prasowy)
  • budowanie siatki informatorów
  • pisanie informacji prasowej
  • nauka pisania wywiadu
  • felieton telewizyjny (opcjonalnie: praca z kamerą w terenie, montaż, praca z dźwiękiem – w tym wymowa, dykcja)
  • pstrykaj dla redakcji, czy zdjęcia w gazecie

Zajęcia dotyczące konstrukcji materiałów telewizyjnych

  • jak zbierać informacje dla lokalnej telewizji
  • czym różni się informacja telewizyjna od prasowej
  • jak szukać informacji telewizyjnej
  • jak ją przedstawić wydawcy

Konstrukcja materiału telewizyjnego – newsa, felietonu

  • rola obrazu, dźwięku i tekstu w TV
  • powiązanie obrazu, tekstu i dźwięku – ujęcia kamery
  • współpraca z operatorem
  • montaż

Zasady dobrego dziennikarza

  • elementy prawa prasowego i etyki dziennikarskiej konieczne w pracy dziennikarza – co wolno, a czego nie wolno dziennikarzowi

Struktura redakcji, czyli kto jest kim i za co odpowiada

Zapraszamy do współpracy!

zadzwon i zapytaj

 

 

 



Piotr Wielicki

Szkolenia prowadzi

Piotr Wielicki

Dziennikarz, od wielu lat związany z prasą i telewizją regionalną. Ukończył politologię i dziennikarstwo na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Swoje pierwsze reporterskie kroki stawiał w gazetach lokalnych: „Panoramie Leszczyńskiej” i „ABC” w Lesznie. W Poznaniu pracował m.in. w „Gazecie Wyborczej”, „Gazecie Poznańskiej” i „Głosie Wielkopolskim” oraz w poznańskim oddziale „Pulsu Biznesu”. Był sekretarzem redakcji tygodnika „Przemiany na Szlaku Piastowskim”. Kilkanaście lat temu trafił do telewizji WTK. Później współtworzył TV Biznes i współpracował z Telewizją Polską.

Przeprowadził wywiady z wieloma ciekawymi i znanymi postaciami, m.in. aktorem Janem Peszkiem, kompozytorem Janem A.P. Kaczmarkiem, piosenkarzem Wojciechem Kordą, ks. Adamem Bonieckim, ojcem Janem Górą, gen. Waldemarem Skrzypczakiem, pisarzem Jonathanem Carrollem oraz Arturo Mari, osobistym fotografem papieża Jana Pawła II.


  • Szkolenia w dniach:

    piątek 16:00 – 20:00
    sobota 9:00 – 15:00
    niedziela 9:00-15:30

  • Dla uczestników:

    • Lunch w każdym dniu szkolenia
    • Certyfikat
    • Zaświadczenie MEN o ukończeniu kursu
    • Możliwość zamówienia materiałów szkoleniowych na tablecie